Heeft je kind last van stress? Praat er over!

praten-over-stress-met-je-kind

1 op 3 Vlaamse kinderen tussen 10 en 14 jaar lijdt onder stress en angst. Dit blijkt uit een studie van Luc Swinnen, stress-specialist.
Een enquête van Libelle toot dan weer aan dat 68% van onze lagere school kinderen enige vorm van stress ervaart.
Zo veel voor die “zorgeloze kindertijd” waar we zo graag aan terugdenken.

Cijfers die ons tot nadenken stemmen. Des te meer daar onderzoek ook aangetoond heeft dat stress het brein en de cognitieve ontwikkeling van het kind kan veranderen.

Stress bouwt geleidelijk op …..
Een bepaalde hoeveelheid stress is normaal. Een portie gezonde stress is zelfs goed voor ons alledaags functioneren. Het wordt pas ongezond als de stress continu aanwezig is of zich continu opbouwt.
Stress kent namelijk een geleidelijke opbouw in je lichaam. Vergelijk het met de spanning op een boog. Hoe meer spanning, hoe strakker de boog komt te staan. Tot hij uiteindelijk knapt.

Stress reduceren en hanteren
Stress helemaal elimineren voor je kind, kan niet. En gelukkig maar. Het zal later toch regelmatig in stresssituaties verzeild raken. Veel gezonder is het om je kind te leren omgaan met stress. Indien ze – een voor hen stressvolle situatie –  leren herkennen en aanvoelen kunnen ze hierop inspelen. Ze kunnen leren ontspannen, time out nemen, focussen op positieve gedachten, prioriteiten stellen, enzovoort….

Met kinderen praten over stress
Kinderen die stress ervaren kunnen dit in het begin meestal niet goed plaatsen. Ze voelen meestal wel van alles. Ze krijgen lichamelijke klachten of voelen zich emotioneel niet goed in hun vel. Maar ze weten niet precies wat hen overkomt. Ze kunnen het niet plaatsen. Laat staan er iets aan doen. Met je kind praten over stress kan een eerste stap vooruit zijn. Samen benoemen wat er speelt en oplossingen zoeken, kan al veel betekenen voor je kind.

Een handige website om samen te reflecteren en te praten over stress is www.stresskip.be. Kinderen kunnen hier een stresstest doen, ontspanningstips zoeken en via de “stress check up” kunnen ze nagaan hoe hun lichaam, gevoelens en gedrag kan reageren op stress. Zo leren ze stress te herkennen om het beter te kunnen hanteren of op tijd te reduceren!

Leuke en handige boeken om je kind te leren omgaan met stress zijn
Hadden dino’s ook al stress?” en “Stresskids” van Wendy Peerlings.

dino's

Ik hou van jou! – Video

“Iedereen heeft een kopje met liefde dat elke dag opnieuw gevuld moet worden.”

En dat telt eens te meer voor onze kinderen. De woorden “Ik hou van jou.” hebben een enorme kracht. Ze kunnen iemand doen groeien, geruststellen, troosten, helen, weer zelfvertrouwen geven en zo veel meer nog… maar bovenal zijn het hartverwarmende woorden. Ze vullen je hart letterlijk met warmte en liefde. Je kan ze niet genoeg te horen krijgen.

Kinderen doen elke dag heel wat ervaringen op. Zowel positieve als negatieve. Hun alledaagse kleine en grote verdrietjes vormen mee hun zelfbeeld en hun wereldbeeld. Vier simpele woorden kunnen het verschil maken. “Ik hou van jou” laat kinderen weten dat ze OK zijn om wie ze ZIJN, zoals ze zijn. Los van hoe ze zich op dat moment voelen. Los van iets dat ze al dan niet gedaan hebben. Deze woorden vertellen hen dat ze waardevol zijn. En mensen die zich waardevol voelen, zullen meer geneigd zijn er het beste van te maken en er voor te gaan.
Helaas krijgen niet alle kinderen dit genoeg of even vaak te horen. Of is er net niemand die hen er aan herinnert op het moment dat ze het het meest nodig hebben.

Vandaar deze video!
Aan de kinderen op het filmpje werd gevraagd of ze mee wilden werken aan een cadeautje voor kinderen die het even wat moeilijker hebben. De bedoeling was om een hartverwarmende ‘douche’ van “Ik hou van jou’s!” te maken. Als hart onder de riem, als ruggensteuntje of opkikkertje voor kinderen die het kunnen gebruiken.
In de vorm van deze video zijn deze helende woorden beschikbaar op elk mogelijk moment voor al wie wil.

Alle kinderen in de video hebben oprecht de warmte van hun hart laten spreken. Ik hoop dat ze jou hart ook kunnen verwarmen! Of op zijn minst een glimlach op je gezicht kunnen toveren.

Met oprechte dank aan alle kinderen in het filmpje en hun ouder(s), mijn partner Bert voor de montage, Sfinks Mixed voor de toelating om te filmen op het festival en bovenal een oprechte dank aan de liefde, in al zijn vormen!

video-ik hou van jou

“Neen” zeggen als hoogsensitieve ouder

neen-zeggen-hoogsensitieve-ouder

“Neen” zeggen en je grenzen stellen is voor hooggevoelige ouders vaak moeilijk. Je voelt de emoties van je kind. Je begrijpt je kind bovendien zo goed dat je het niet wil kwetsen. De valkuil bestaat echter dat je zo hard meegaat in het begrijpen van je kind, dat je je eigen emoties gaat wegdrukken. Dit gebeurt vaak onbewust. Je hebt datgene gedaan waarvan jij dacht dat het goed was voor je kind en toch voelt het achteraf om de ene of de andere reden niet goed. Er blijft iets knagen vanbinnen.
Je kind is (voorlopig) tevreden maar jij blijft achter met een slecht gevoel. Wat is er gebeurd?

Over je eigen grens
Het gedrag of de vraag van je kind ging waarschijnlijk in tegen wat jij zou doen. Of het ging in tegen wat jij aanvaardbaar vindt. Je kind overtrad misschien een regel, gedroeg zich anders dan jouw verwachting, ging helemaal op in zijn emotie en verloor daardoor controle over zijn of haar gedrag,….. Innerlijk zei er iets “neen” bij jou. Stop. Rood licht. Dit is mijn grens.

Maar door je sensitiviteit en sterk medeleven kon je je ookverplaatsen in de beweegredenen van je kind. Je kon hem of haar maar al te goed begrijpen. Dit medeleven is vaak sterker dan je rode licht. Zodoende ga je subtiel voorbij aan je eigen gevoel. Je wil je kind niet kwetsen. Je ziet het gedrag door de vingers, je oppert verzachtende omstandigheden of zegt tegen je gevoel in “ja”. Op deze manier druk je in feite je eigen gevoelens weg en raak je zelf uit balans. Daar heb je dat knagende gevoel…..

Instant oplossing
Soms ben je al dusdanig overprikkeld, door de situatie met je kind, een lange werkdag, een berg van taken die op je ligt te wachten, …… dat een scene of belangenstrijd er even echt niet meer bij kan. Je kiest snel voor de rust op korte termijn. De externe overprikkeling verdwijnt onmiddellijk maar het inwendige geknaag blijft. Je hebt een lange termijnoplossing nodig. Zowel voor je kind als voor jou!

Blijf trouw aan je innerlijk “weten”
Je gevoel liegt niet. Je voelt het meteen als je grens overschreden is. Innerlijk weet je eigenlijk meteen hoe je moet reageren. Medeleven komt pas enkele seconden later, als je over de situatie begint na te denken. Als je je gaat verplaatsen in de ander. Maak gebruik van je eerste gevoel. Tenzij het heel extreem of geladen is. Haal dan eerst even diep adem. En tel tot … zoveel als je nodig hebt.

Anders stel je duidelijk je grens! Zet je wil of wens krachtig neer en eis zo respect voor jezelf. Jij bepaalt waar de grens is. Op die manier kan je beter leiding geven aan je kind(eren). En natuurlijk blijft er ruimte voor een begripvol gesprek. Het éne sluit het ander niet uit. Maar de grens blijft!
Kinderen accepteren jouw duidelijke grenzen verrassend flexibel.

Kinderen leren van goede voorbeelden
Op lange termijn zullen ze veel meer aan deze aanpak hebben. Pamela Kribbe verwoordt het als volgt: “Zij zullen dan een positief voorbeeld zien van hoe het is om zowel gevoelig als krachtig zelfbewust te zijn.” Jouw duidelijke grens geeft hen bovendien duidelijkheid en zekerheid. Iets waar een (hooggevoelig) kind nood aan heeft. Niets is zo verwarrend als “ja” zeggen wanneer je hele lichaam “neen” uitstraalt. Kinderen pikken dit op. Zeker als je kind ook hooggevoelig is! Hooggevoelige kinderen hebben daar een extra radartje voor!

Wanneer een grens niet duidelijk is voor een kind, zal hij of zij de grens ook verder gaan aftasten! Ze testen je verder uit. Ze zien hoe ver ze kunnen gaan. Niet om jou te pesten, al voelt het soms wel zo. Het is hun manier om die grens toch helder te krijgen.

Winst voor beide partijen
Door duidelijk je grens te stellen, vermijd je verder grensoverschrijdend gedrag. Ook jij zal je er beter bij voelen. Geen frustratie. Geen knagend gevoel. Je staat sterk in je schoenen en dat geeft ook een boost aan je zelfvertrouwen. En nog een extra turboboost wanneer je kind je daarna laat merken dat je nog steeds de liefste van de hele wereld bent voor hem of haar! Ondanks je duidelijke grens. Of net dankzij je duidelijke grens?

Juwelen maken met natuurlijk materiaal en wederzijdse liefde

Riziki: Juwelen maken met natuurlijk materiaal en wederzijdse liefde
Kinderen maken juwelen met natuurlijk materiaal bij Riziki in Rotselaar.

Riziki…..
een bijzondere plek……….
waar kinderen thuis zijn en hun creativiteit kunnen aanboren….
bij Gerta, een schat van een vrouw met een warm hart voor kinderen, wederzijdse liefde en liefde voor de natuur.

 

Een tijdje geleden was ik met de kinderen van het eerste en het tweede leerjaar enkele dagen mee op kasteelklassen. We verbleven op een prachtig domein in Rotselaar: het Sint-Pauluscentrum. Midden in een bosrijke omgeving. Toen de kinderen vrij spel hadden en op verkenning gingen op het domein, ontdekten ze achter het basketbalveld een klein huisje waar rook uit de schoorsteen kwam. Nieuwsgierig als ze waren, gingen ze een kijkje nemen. En de juffen ook!

Buiten het huisje, stonden allerlei werktuigen en gereedschappen en materialen uit de natuur. Al gauw werden we hartelijk begroet door Gerta en uitgenodigd om binnen een kijkje te komen nemen. Het huisje bestond uit twee kamertjes, boordevol materialen om sieraden mee te maken. Van schelpen, tot stukjes hout, allerlei soorten stenen, kralen, touwtjes, verf, spuitbusjes, gereedschap enzovoort.

Gerta vertelde ons dat dit atelier ter beschikking staat van de kinderen. Het is ‘hun atelier’ want zij maken hier de dingen. Zonder hen zou het atelier niet bestaan. Gerta maakt het op deze manier mogelijk voor kinderen om hun creativiteit te benutten. Zo vindt ze het heel belangrijk dat kinderen ‘natuurlijke’ materialen in hun handen krijgen om mee te werken. Ze hebben dezer dagen zoveel plastic, metaal, en andere kunststoffen vast. Dit is allemaal ‘dood’ materiaal. Het is zo belangrijk voor kinderen, en voor volwassenen trouwens ook, om ook met levend materiaal te werken!

Kinderen kunnen bij Gerta sieraden komen maken. Met de jongens maakt ze soms ook een katapult. De kinderen mogen experimenteren, combineren en ze bewerken de materialen zelf. Dat wil zeggen dat ze zelf mogen zagen, schuren, verven, ….. Gerta houdt een oogje in het zeil. Maar kinderen zijn zo met hun aandacht bij wat ze aan het doen zijn, dat ze niet vaak hoeft te helpen, zegt ze.

Het atelier heet Rikziki. Dit is Swahili en betekent zoveel als “voorzienigheid, geschenk van God ”. Gerta vertaalt dit als “iedereen is een geschenk van God voor de ander”. Je voelt dit levengevend principe meteen als je Gerta ontmoet. Ze straalt dit helemaal uit. En brengt de kinderen op een eenvoudige manier in contact met dit vaak vergeten principe. Zo mochten de kinderen iets uitkiezen om mee te nemen: een schelpje, een mooie steen, …. Dat was met liefde gegeven.

De kinderen waren eerst verbaasd dat ze zomaar iets meekregen. Maar Gerta legde aan de kinderen uit dat zij haar ook iets in ruil gaven; hun bezoek, hun appreciatie en hun dankbaarheid voor wat ze gekregen hadden. De blik in de ogen van de kinderen was geld waard! En wonderbaarlijk had het een heel mooi effect. Eén van de kinderen vond de volgende dag een mooie steen in het bos en wou deze meteen aan Gerta gaan schenken! Heerlijk toch, wederzijdse liefde.

Kinderen zijn altijd welkom bij Rikziki in Rotselaar. Groot en klein. In het weekend of de vakantie. Ook ouders zijn meer dan welkom maar hoeven niet te blijven. De kinderen hebben alle tijd om te werken en nemen héél wat meer mee naar huis dan alleen maar hun sieraad!

Zo was het ook bij mij. Door de wijze en hartelijke woorden van Gerta, zag ik weer in hoe belangrijk het is om creatief bezig te zijn met “echte” materialen. En zo nam ik mijn oude hobby weer op: haken! Daarvoor dacht ik dat ik hier geen tijd voor had. Maar het werkt heel aardend, voedend en ontspannend. Net wat ik nodig had! Dank je wel, Gerta! Voor de wijze woorden en de bijzondere ontmoeting met jou warme en liefdevolle persoonlijkheid!

Leerkrachten die op bosklassen gaan in het Sint-Pauluscentrum kunnen ook een workshop reserveren bij Gerta. Ze werkt dan 3 uur met groepjes van max. 15 kinderen. Deze workshop is betalend en kost €2 per kind. Meer informatie en reservatie kan via het Sint-Pauluscentrum zelf.

Sint-Pauluscentrum
Galgenstraat 36 – 3110 Rotselaar

Kinderen maken zelf juwelen in Riziki